کودکان لوس و والدین
آبان ۲۹, ۱۳۹۴
462_nomre
تربیت اجتماعی کودک
دی ۱۸, ۱۳۹۴

رخنه ترس از طلاق میان دختران و پسران مجرد

30

طلاق به عنوان عامل پایان دهنده به روابط زناشویی زشت ترین حلال در باورهای دینی ماست ،چرا که باعث گسست عاطفی و عوارض روحی روانی می شود. طبق نظر برخی کارشناسان، مشکلات اقتصادی،کمرنگ شدن ارزش های دینی، اخلاقی، فقدان کسب مهارت های زندگی در مدیریت احساسات و ضعف قدرت در کنترل غرایز جنسی و گسترده شدن دایره ی اطلاعات افراد بخصوص در شهرهای بزرگ و دسترسی آسان به اینترنت و برخی شبکه های مبتذل را می توان از دلایل اصلی بروز روابط فرا زناشویی برشمرد.

دلایل زیادی برای افزایش آمار طلاق در جامعه وجود دارد ولی آنچه مایه تاسف است این است که مساله طلاق روز به روز در حال افزایش است ،هرچند به گفته مسولان اقدامات و طرح های زیادی در کلان شهرها ی کشور برای کاهش آن صورت گرفته است ولی ما عملا خروجی که منجر به کاهش طلاق در جامعه شده باشد را شاهد نیستیم .این وضعیت جامعه و ترس جوانان از طلاق باعث افزایش سن پسران به ویژه دختران نیز شده است که خود عواقب بسیار جبران ناپذیری بر جامعه دارد .

در این باره سعید معیدفر، جامعه شناس به خبرنگار اجتماعی شبستان می گوید: طلاق خواه ناخواه عوارضی به دنبال دارد، هر پدیده ای در جامعه دارای فرصت ها و مشکلاتی است که طلاق نیز از جمله آنها می باشد. در یک شرایطی که ادامه زندگی برای افراد دشوار می شود و ممکن است به خشونت کشیده شود طلاق یک امر اجتناب ناپذیر می باشد هرچند نباید در هر شرایطی تصمیم به این کار گرفت. ولی ممکن است با طلاق تا حدودی شرایط افراد مساعد شود اما در کنار آن می تواند مشکلات دیگری به وجود آید که بخشی از آن مشکلات روانی است چون دو نفر که مدت ها با هم زندگی کرده اند و تعلقاتی نسبت به یکدیگر پیدا کرده اند حالا بخواهند از هم جدا شوند این جدایی آثار روانی خاصی را برای هر دو طرف به ویژه زنان به وجود می آورد.

معید فر تصریح کرد: به پدیده‌های اجتماعی از جمله آنچه ما آسیب‌ها یا مسائل اجتماعی می‌نامیم، می‌توان از دو زاویه نگاه و آنها را تحلیل کرد. می‌توان با یک نگاه ارزشی به آنها نگریست و یا یک نگاه واقع‌بینانه به آنها داشت. براساس نگاه ارزشی، یک پدیده یا یک رفتار ممکن است از نظر فردی یا مکتبی منفی تلقی شود، در حالی‌ که همان پدیده یا رفتار از سوی فرد یا مکتبی دیگر مثبت تلقی شود. این موضوع حتی درباره پدیده‌هایی مانند مرگ، خودکشی و طلاق نیز رواست. اگرچه هر یک از اینها برای افرادی یا طرزفکرهایی بسیار ناگوار، دردآور و غیرقابل پذیرش باشد، اما برای افرادی دیگر، رهایی از درد و رنج‌های فراوانی است که ادامه زندگی را با مشکلات و بیماری‌های لاعلاج مواجه ساخته است.

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس نیز درباره افزایش آمار طلاق توافقی به شبستان گفت: متاسفانه شاهد افت اخلاقی در بین برخی از جوانان هستیم.خیلی از جوانان به راحتی از مسایل نمی گذرند و گذشت در زندگی آنان کم است. قبح طلاق نسبت به گذشته کاهش یافته است، اکنون وارد هر خانه ای که می شویم با یک فرد طلاق گرفته مواجه هستیم اما در گذشته این گونه نبود.به نظر ،تاثیرات شبکه های ماهواره ای منجر به این ذهنیت شده است که برای مستقل شدن از پدر و مادر ازدواجی داشته باشیم و بعد طلاق بگیریم. به عبارت دیگر برخی ها وارد زندگی می شوند که طلاق بگیرند.

تغییرات جدی در حوزه کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق در دهه ۸۰

همچنین دکتر رضا شریفی، روان شناس و متخصص مشاوره ازدواج و خانواده در گفتگو با شبستان با بیان اینکه مساله ناپایداری خانواده با نمود طلاق از دهه ۸۰ به این سو به شکل چشمگیری در کشور مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: پدیده ازدواج و طلاق هم مثل سایر پدیده های اجتماعی، هرچند نمود اجتماعی به ظاهر ناگهانی دارد اما از روند ی تدریجی و همراه با پیشینه تقویمی برخوردار است به این معنا که که این روند از گذشته با تغییراتی در مسائل اجتماعی رخ داده و ما نمود آن را با علایم و تظاهرات آن از دهه ۸۰ به بعد می بینیم .به این ترتیب از این دوره به بعد کشورما شاهد تغییرات جدی در حوزه کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق بوده است.

شریفی در تحلیل عوامل اجتماعی این تغییرات با بیان اینکه کشور ما بعد از جنگ تحمیلی، جهش های خوبی از نظر سخت افزاری و تغییرات اقتصادی و تغییرات زیرساخت های اقتصادی داشته است، تصریح کرد: از این دوره روند توسعه شهرها با سرعت و وسعت قابل توجهی از سوی دولتمردان مورد پیگیری قرار گرفت و با توجه به رشد جمعیت ،ما شاهد توسعه چشمگیری در رشد شهرک ها و شهرهای جدید و ظهور پدیده کلانشهرها در کشور بودیم.

عدم توجه کافی مدیریت کلان کشور به حوزه رشد فرهنگی و اجتماعی همزمان با رشد صنعتی و اقتصادی

این روانشناس با ابراز تأسف از عدم توجه کافی مدیریت کلان کشور به حوزه رشد فرهنگی و اجتماعی همزمان با رشد صنعتی و اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توسعه و پیشرفت یک امر همه جانبه است ضرورت داشت که موضوع توسعه از همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برنامه ریزی و مدیریت شود ولی متاسفانه بخش سخت افزاری در کشور ما بر ابعاد نرم فرهنگی و اجتماعی آن غلبه داشته و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مصطفی فروتن، روانشناس، مدرس و محقق علوم رفتاری در گفتگو با شبستان در خصوص تبعات ناشی از تصمیمات هیجانی و پشیمانی بعد از طلاق معتقد است: در ساده ترین حالت و در تعریف عامیانه، طلاق معمولا یک واکنش جهانی است که به دنبال بروز تنش ها بین زوجین اتفاق می افتد. واکنش هیجانی به معنای آن است که بعد از انجام آن پشیمانی به بار می آورد، البته گاهی مواقع لازم و ضروری است که زوجین از هم جدا شوند و طلاق بگیرند. اگر فرایند بعد از طلاق را بررسی کنیم تصمیم گیری بر اساس هیجان بزرگترین علت پشیمانی بعد از طلاق محسوب می شود.

مدرس و محقق علوم رفتاری با بیان اینکه جنس بسیاری از طلاق ها از جنس هیجان بوده است، تصریح کرد: وقتی به هر دلیل ممکن، طلاق بین زوجین رخ می دهد پس از مدتی به دنبال رجوع مجدد هستند و تلاش می کنند تا روابط را ترمیم کنند.زوجین وقتی در روابطشان دچار تنش و مناقشه می شوند باید واژه طلاق را از فهرست راه حل هایشان حذف کنند یعنی مفهوم طلاق را از گفتگوهامان برداریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *