dad
اعتراض والدین بر کودک
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴
15
تست روانشناسی اعتیاد به کار
مرداد ۳۰, ۱۳۹۴

تکنیک همدلی همسران

همدلی همسران

همدلی

در حالی که به همسرتان نشان می دهید که دارید به آنچه او می گوید گوش می دهید، نشان می دهید که به آنچه او نمی گوید هم گوش می دهید. یعنی نه فقط اطلاعات، بلکه احساسات را هم می شنوید.
به چند روش می توانید نشان دهید پیام احساسی همسرتان را درک کرده اید:
۱٫ بازتاب دادن حس:
هر کلمه یا عبارتی را که بیانگر نوعی احساس است تکرار کنید یا حسی را که دریافت می کنید بگویید. مثلا: پس بابت این قضیه خیلی ناراحتی یا به نظر میاد خیلی دلخور شدی.
۲٫ بیان برداشت:
با بیان برداشت تان از یک موضوع، نوعی توضیح احساسی غیر قطعی ارائه می دهید که همسرتان می تواند آن را روشن یا اصلاح کند. «به نظر میاد خیلی عصبانی شدی.»
۳٫ بازخورد دادن:
این هم شبیه بیان برداشت است اما این بیان تاثیری است که مسئله ای روی شما گذاشته. مثلا همسرتان دارد توضیح می دهد که نزدیک بوده ماشین به او بزند، ممکن است بگویید اگر من بودم حسابی می ترسیدم
۴٫ حرکات آیینه وار:
۵٫ این روش تکنیکی است که در آن با زبان بدن نشان می دهید آنچه را گوینده حس می کند می شنوید. با گرفتن ژستی شبیه ژست او یا تبدیل حالت چهره تان به حالت چهره ی او که نشانگر غم، استیصال یا ناامیدی است، با بدنتان نشان می دهید که آنچه را او با بدنش می گوید می شنوید. ۵- سوال کردن:
پرسیدن چند سوال به موقع و با فکر می تواند به همسرتان کمک کند که متوجه شود شما می خواهید تجربه ی او را کاملا درک کنید. سوالاتی بپرسید که با«چطوری» یا «چه چیزی» شروع می شوند تا به همسرتان کمک کنید احساسات خود را باز و حلاجی کند، اما از پرسیدن «چرا» بپرهیزید چون ممکن است سوالتان چالش برانگیز به نظر بیاید.
۶- قدردانی:
وقتی کسی چیزی را با شما در میان می گذارد فقط همین که بگویید ممنونم، می تواند فوق العاده تاثیر گذار باشد. چنین کاری نشان می دهد شما برای آنچه او گفته ارزش قائلید و قدر انرژی و زمانی را که او برای صحبت با شما گذاشته می دانید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *