photo_2016-12-26_06-11-01
رفتار یک خانواده ایرانی
آذر ۲۹, ۱۳۹۵
%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c
گوشی هوشمند می تواند شما را بی هوش کند
آذر ۲۹, ۱۳۹۵

مبارزه با پیری امیدی دیگر

28

دانشمندان مدعی شدند که توانسته‌اند روند پیرشدن سلول‌ها را متوقف و معکوس کنند.

دانشمندان مدعی شدند که با استفاده از یک روش جدید و با برنامه‎ریزی مجدد سلول‎های بدن موش‌ها، موفق شده‌اند طول عمر آن‎ها را افزایش داده و روند پیری را معکوس کنند.

بر اساس گزارش تلگراف، پیش از این تلاش‌ها در این زمینه موجب جوان شدن سلول‌ها شده بود، اما موش‎‏های آزمایشگاهی پس از جوان شدن، به‌سرعت به تومورهای کشنده مبتلا می‌شدند.

تحقیق جدید توسط گروهی از دانشمندان به سرپرستی «خوان کارلوس ایزپیسوا بلمونته»(Juan Carlos Izpisua Belmonte) انجام شده است که طی آن موش‌‎ها ۳۰ درصد بیش از موش‎های عادی عمر کرده و دچار سرطان نشدند؛ آن‎ها همچنین از نتایج مثبت این آزمایش بر روی سلول‎های انسانی در آزمایشگاه گزارش داده‎اند.

«بلمونته» دراین‌ رابطه گفت:”نتایج این مطالعات حاکی از این است که ممکن است پیری یک روند واحد نداشته باشد و این روند انعطاف‎پذیر باشد و به زبان دیگر ممکن است پیری معکوس شود”.

طبق این گزارش، بخشی از تحقیقات جدید به این شکل است که سلول‌های عادی به سلول‌های بنیادی تبدیل می‎شوند و این سلول‌ها می‎توانند به هر نوع سلولی مبدل شوند.

ایجاد سلول‌‏های بنیادی که می‎توانند به‌سرعت تقسیم شوند و در رشد جنین بسیار کلیدی هستند، در بزرگ‌سالان موجب افزایش خطر ابتلا به تومور می‎شوند.

علت این‌که بیماری سرطان موجب مرگ می‎شود این است که سلول‎ها به شکل غیرقابل‌کنترلی تا زمان از کار انداختن اندام‌ها، تقسیم و تکثیر می‏‎شوند.

مشکل دیگر در برنامه‌ریزی مجدد سلول‌‏ها این است که آن‎ها برای عملکرد اصلی خودشان در بدن نیز مورد نیاز هستند به همین دلیل تبدیل بیش‌ از حد سلول‌های عادی به بنیادی، خود موجب مرگ می‌شود.

بنابراین محققان برنامه چهار ژنی را که در برنامه‎‏ریزی مجدد سلولی به کار می‌روند، «برای مدت محدود» تغییر دادند.

پژوهشگران همچنین از روش فوق بر روی موش‎های مبتلا به پیری زودرس استفاده کردند و نتیجه آن شد که این موش‌ها‌ در مقایسه با موش‌های دیگری که به پیری زودرس مبتلا بودند، ۳۰ درصد بیشتر عمر کردند.

محققان سپس از این روش برنامه‌ریزی مجدد سلول بر روی موش‏‎های طبیعی اما با سن بالا استفاده کردند؛ طبق نتیجه این روش، آسیب‌های بافت‎های عضلانی و لوزالمعده این موش‎‏ها بهبود یافت.

این مطالعه نشان می‎‏دهد که پیری یک فرآیند بسیار پویا و انعطاف‎پذیر است و در نتیجه بیش ازآنچه تصور می‌شد، می‌توان در روند آن مداخله درمانی کرد.منبع : خبرگزاری تسنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *