دست خط شناسی و شخصیت
دی ۱۸, ۱۳۹۴
73
جهت خوابیدن
دی ۲۰, ۱۳۹۴

1452265386129

?درمان وارونه نویسی وقرینه نویسی دراملا?

برخی از کودکان به هنگام نوشتن دیکته ،واژه هارا صحیح اما وارونه یا قرینه می نویسند.اگر وارونه نویسی و قرینه نویسی درسنین قبل از دبستان و حتی در کلاس اول دبستان اتفاق افتاده باشد ،چنانچه زیاد و پی در پی تکرار نشود امری طبیعی است .اما اگر با گذشت چندماه از سال تحصیلی حتی در مورد واژه هایی که دانش آموز در ابتدای سال فرا گرفته است رخ دهد،نیاز به ترمیم و درمان دارد برای درمان این مشکل می توان اقدامات زیر را انجام داد:

۱٫✅دانش اموزباید بتوانداندام هایش را بشناسد.برای این منظور از او می خواهیم هر اندامی را که نام می بریم با دستش نشان دهد.

۲٫✅آدمکی از مقوا را می سازیم،به گونه ای که اندام هایش قابلیت حرکت داشته باشد.سپس گردن و دست های آدمک را یک به یک به سمت چپ ،راست،بالا یا پایین می چرخانیم و از کودک می خواهیم که همان حرکت را تقلیدکند.با انجام این بازی ،کودک مفهوم قرینه را تشخیص داده و قادر خواهد بود بین واژهای که قرینه یا وارونه آن است،تمیز قایل شود.

۳٫✅مربی می تواند روبروی کودک بایستد و هر کدام از اندام هایش را حرکت دهد و کودک همان حرکت ها را تکرار کند .بدیهی است که در این تمرین و تمرین شماره ۲اگر بخش هایی از طرف چپ بدن مربی حرکت کند (به عنوان مثال پای چپ مربی )،دانش آموز باید پای راستش را بلند کند ،یعنی پایی را که روبروی پای چپ مربی قرار دارد .

۴٫✅برای درمان این مشکل تمرینات نارسا نویسی نیز مفید می باشد.

۵٫✅تمرینات مداد -کاغذی مانند:کپی اشکال -اتصال نقطه ها از روی الگو -ترسیم اشکال در دفتر شطرنجی در این زمینه مفید می باشد.
????????????
“تمرین روان خوانی”

معلمین برای تمرین روان خوانی، اهمیت زیادی قائلند. اگر چه، تکرار تمرین روان خوانی با یک مقدار ثابت ثبت شده، نیازهای متفاوت دانش آموزان را برآورده نمی کند. به جای آن، مقداری هزینه برای برنامه های روان خوانی صرف کنید و دستورالعمل روان خوانی شخصی تان را تفکیک کنید.

در ابتدا، چندین سطح متفاوت از مقالات را از صفحات اینترنت و یا کتاب های فرهنگی مورد علاقه تان بیابید. میزان روان خوانی دانش آموزان تان را بر اساس سطح قرائت دستوری (۸۵ ۹۵% لغت درست) ارزیابی کنید. من پیشنهاد می کنم ۲ دقیقه زمان برای ارزیابی صحیح اختصاص بدهید. سپس بر اساس توانایی سطح قرائت دانش آموزان و نمره ی روان خوانی شان، آن ها را به گروه های ۴ تا ۷ نفره تقسیم کنید. به عنوان مثال:

<۱۵۰ :A لغت در دو دقیقه زیر سطح قرائت ۱۵۱ ۱۸۰ :B لغت در دو دقیقه در سطح قرائت ۱۸۱ ۲۱۰ :C لغت در دو دقیقه زیر سطح قرائت >۲۱۰ :D لغت در دو دقیقه در سطح قرائت

دانش آموزان باید پرونده های روان خوانی خودشان را ایجاد کنند و یک نمودار میله ای برای پرونده شان بکشند. با گشتن در اینترنت، دوجین از این نمودارهای میله ای پیدا می کنید. بهترین نموداری که با سرعت روان خوانی دانش آموزان شما هماهنگ است را برگزینید. اگر شک دارید، بالاترین نمودار را برگزینید، چرا که دانش آموزان تمایل دارند امتیازشان را در زمان روان خوانی، تخمین بزنند.

۱) لیستی از گروه های روان خوانی را بر روی تخته بنویسید و سرگروه هر گروه را با علامت “*” معین کنید. به دانش آموزان بگوئید که سرگروه ها در هر گروهی می چرخند و این سر گروه ها دو وظیفه دارند: جمع آوری و بازگرداندن وسایل و سؤال از معلم وقتی که دانش آموزی در آن گروه احتیاج به کمک دارد یا سؤالی دارد.

از سرگروه ها بخواهید که بیایند و وسایل را برای هر دانش آموز در گروه شان، بگیرند. (پوشه های روان خوانی، جعبه های مداد و یک متن). اگر شما از CD و CD Player استفاده می کنید، سرگروه ها، آن ها را نیز دریافت کنند.

۲) وقتی که سرگروه وسایل را گرفت و آن را بین دانش آموزان گروه اش توزیع کرد، محل قرارگیری هر گروه را نشان بدهید و از آن ها بخواهید که بر اساس آن چه بر روی تخته نشان داده شده است، میز و صندلی خود را قرار دهند و وقتی آماده شدند، به نشانه ی آمادگی، دستهای شان را بالا ببرند. به دانش آموزان این آگاهی را بدهید که گروه به صورت اشتراکی نمره دریافت خواهد کرد، پس باید سرعت، آرامش و همکاری را در نظر داشته باشند. حالا زمان آن است که دانش آموزان در گروه شان قرار گیرند.

۳) وقتی که همه ی گروه ها آماده شدند، از آن ها بخواهید که متن مورد نظر را به صدای بلند ولی به آهستگی برای مدت ۲ دقیقه بخوانند. از کرنومتر یا ساعت دیگری برای اندازه گیری این دو دقیقه، استفاده کنید. بگوئید؛ به اولین لغت متن نگاه کنید. آماده اید؟ شروع. وقتی که دانش آموزان مشغول خواندن هستند، گروه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه به آهستگی ولی بلندتر از نجوا، مشغول خواندن هستند. تمام لغات برای تمرین مؤثر، باید بلند خوانده شود. بعد از دو دقیقه اعلام کنید که زمان تمام شده و دانش آموزان باید آن چه را خوانده اند، یادداشت
کنند.

۴) از دانش آموزان بخواهید که به صورت چوب خط، لغات شان را یادداشت کرده و با مداد بر روی نمودار روان خوانی، امتیازشان را بنویسند. بعد از این که ثبت امتیازات پایان یافت، مجددا” چندین بار متن را بخوانند تا زمانی که معلم گروه شان را بازدید کند.

پیشرفت را روز به روز با ثبت سطح اولیه ی داده های روخوانی، بسنجید. اگر چه دانش آموزان ممکن است که دوست داشته باشند که تفاوت بین زمان بالا و پایین روخوانی شان را بالا ببرند و به بهبود زمان های پایین اهمیت بدهند.

۵) گروهی که پائین ترین امتیاز دارد را برگزینید و چند لغت از متن انتخاب کرده و از آن ها بخواهید که چندین بار این لغات را تکرار کنند. خلاصه این که، اگر لازم است معنی لغات را بگوئید.

با ثبت سرعت های متفاوت روان خوانی، برای هر گروه سرعتی مناسب جهت ثبت روان خوانی انتخاب کنید و دکمه ی «Play» را بفشارید. مشاهده خواهید کرد که دانش آموزان %۳۰ سریع تر از سرعت معمول شان و بر اساس مدل پخش شده، مشغول خواندن می شوند. برخی از گروه ها، برای تمرین خواندن، ترجیح می دهند که با دو سرعت متفاوت CD پخش شود (نمونه).

بدون ثبت سرعت های متفاوت روان خوانی، به صورت دسته جمعی و با سرعت مناسب و با رعایت دقیق تلفظ و بیان، متنی را بخوانید. مدلی که اجرا شده %۳۰ سریع تر از فردی که کم ترین سرعت را در گروه دارد، متن را می خواند. وقتی که دانش آموزان با سرعت مناسبی، مشغول خواندن متن هستند، شما صدای تان را کم کم پایین بیاورید. به دانش آموزان بگوئید که سرگروه ها، گروه را برای روان خوانی متن به صورت دسته جمعی، هدایت خواهند کرد و با گفتن: “آماده، شروع”، گرو
ه شروع به خواندن متن خواهد نمود. وقتی که گروه از دستورالعمل سرگروه دارد پیروی می کند و به سرعت مورد نظر می رسد، به گروه بعدی بروید. پس از آن، کل متن چندین بار توسط کل گروه خوانده خواهد شد.

۶) بعد از این که دومین تمرین روان خوانی، انجام شد، هر کدام از دانش آموزان به صورت انفرادی با حد اکثر سرعتی که می توانند تا زمانی که معلم دستور توقف بدهد، متن را دوباره با صدای بلند بخوانند.

۷) بعد از این که آخرین گروه هم، هر دو روخوانی دسته جمعی را تمام کرد، کلاس تنها دو دقیقه فرصت دارد که متن را بار دیگر بخواند. دانش آموزان تعداد لغاتی را که در دو دقیقه خوانده اند را یادداشت کنند و امتیازشان را بر روی نمودار روان خوانی دقیقا” بالای امتیازات قبلی ثبت کنند.

۸) از سر گروه ها بخواهید که وسایل را جمع کنند و سایر دانش آموزان کلاس را به صورت اولیه درآورند. وقتی که همه ی دانش آموزان سر جاهای خودشان بازگشتند و وسایل هم به طور کامل جمع آوری شد، به دانش آموزان براساس «سرعت، آرامش و همکاری» امتیاز داده خواهد شد.

نکات مهم
بر روی این موضوع که باید به نقطه گذاری و عبارت، توجه کرد، کار کنید. دانش آموزان باید به آهستگی ولی بلندتر از نجوا، متن را بخوانند. خواندن تمام کلاس در این سطح، «صدای سفید» را ایجاد می کند که تمرکز انفرادی را ایجاد می کند. CD را با صدای معقول و یا با استفاده از هدفون روشن کنید.

پیشرفت را روز به روز با ثبت سطح اولیه ی داده های روخوانی، بسنجید. اگر چه دانش آموزان ممکن است که دوست داشته باشند که تفاوت بین زمان بالا و پایین روخوانی شان را بالا ببرند و به بهبود زمان های پایین اهمیت بدهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *