1
گریه مزمن فرزندان
مهر ۱۸, ۱۳۹۴
30
رخنه ترس از طلاق میان دختران و پسران مجرد
آذر ۱۷, ۱۳۹۴

کودکان لوس و والدین

ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺍﺻﻮﻝ ﻳﮑﺴﺎﻧﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺁﻥ ﺍﺻﻮﻝ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ؟ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﻧﺘﻮﺍﻥ ﺍﺻﻮﻝ ﮐﺎﻣﻼ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﮐﺮﺩ، ﻭﻟﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺍﺻﻞ ﮐﻠﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﺁﺳﺎﻧﺘﺮ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺭ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻬﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ:

ﺑﺎ ﺛﺒﺎﺕ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻴﺪ
ﺛﺒﺎﺕ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﮐﻮﺩﮎ ﻳﮑﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻬﻢ ﻓﺮﺯﻧﺪﺩﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻬﺬﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﻮﻳﺪ. ﺍﮔﺮ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﮐﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻧﻴﺪ ﻟﮑﻦ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﻳﺎ ﺷﺒﻴﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺳﺨﺖ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﭼﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻄﺎﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﻨﺪﻩ ﺁﻭﺭ؟ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﮐﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ ﺣﺎﻻﺕ ﺧﻠﻘﻲ ﺷﻤﺎ ﻋﮑﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ، ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻲ ﺛﺒﺎﺗﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﭘﺲ ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﮐﻮﺩﮎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺜﺒﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﻨﻔﻲ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻧﻪ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻣﻼﮎ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻳﺎ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻻﺕ ﺧﻠﻘﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﺭﻭﺯﻱ ﺷﺎﺩ ﻭ ﭘﺮ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺧﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﻲ ﺣﻮﺻﻠﻪ.

ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎﺷﻴﺪ
ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﻳﮑﺴﺎﻧﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﺭ ﺟﻠﻮﻱ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭﺍﻧﻤﻮﺩ ﮐﻨﻴﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻴﻢ. ﺍﮔﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﭘﺪﺭ ﺗﺎﺋﻴﻴﺪ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺭﺩ، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻌﺎﺭﺽ ﮐﻮﺩﮎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﭘﺲ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﻗﺒﻼ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﺭ ﺟﻠﻮﻱ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻋﺪﻡ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﺯ ﻧﺪﻫﻴﻢ.

ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺩﺏ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻮﺩﺑﺎﻧﻪ ﺩﺭﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺸﻢ ﻭ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻲ، ﻣﻌﻠﻢ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺘﻲ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺸﻢ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺻﺤﻴﺤﻲ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﻨﻨﺪ.ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺧﺎﺹ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﻗﻴﺪ ﻭ ﺷﺮﻁ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ

ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﻗﻴﺪ ﻭ ﺷﺮﻁ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﻮﺩﮎ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﺎﺻﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﻱ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ ﮐﻨﻴﻢ، ﺩﺭﺩ ﺩﻝ ﻣﻲ ﮐﻨﻴﻢ، ﺩﺭﺩ ﺩﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﻮﺵ ﻣﻴﺪﻫﻴﻢ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﮐﻨﻴﻢ، ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺳﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﻨﺪ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺧﺎﺹ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﻳﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﻢ.

ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﻱ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎ ﮐﻮﺩﮐﺘﺎﻥ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﮐﻨﻴﺪ
ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﻱ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﺷﻴﻮﻩ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﻓﻌﺎﻝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﻓﺮﺯﻧﺪﺗﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻧﺶ ﮔﻮﺵ ﺩﻫﻴﺪ، ﺣﺘﺎﻟﮕﻮﻱ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ
ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻣﺮ ﻣﻲ ﮐﻨﻴﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﻴﺪ. ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺍﺯ ﮐﻼﻡ ﻣﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ، ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺎ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ. ﭘﺲ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﻴﻢ.

ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﮑﻨﻴﺪ
ﮐﻮﺩﮎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺯﻳﺎﺩ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ. ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺘﻬﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﺪ ﺷﺐ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﺑﺪ ﻭ ﻣﻨﺰﻝ ﮐﺲ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻧﻴﺎﻳﻴﺪ. ﺍﮔﺮ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺘﻬﺎ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﺎﻧﻪ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭﻣﻮﻗﻊ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﻫﻴﺪ
ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﻱ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ ﺩﺭﺣﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺍﺵ ﻧﻴﺴﺖ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻓﻌﻼ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﮐﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺵ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﻧﻤﻲ ﮐﻨﺪ، ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ.

ﻻﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺗﻬﻴﻪ ﻧﮑﻨﻴﺪ. ﺿﻤﻦ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﮐﺎﻡ ﻧﮕﺬﺍﺭﻳﺪ ﻭﻟﻲ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺷﻤﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ.

ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﮐﻮﺩﮎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺜﺒﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﻨﻔﻲ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻧﻪ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﻣﻼﮎ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻳﺎ ﺗﻨﺒﻴﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻻﺕ ﺧﻠﻘﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺳﻦ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﺎﺭ ﻭ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﺤﻮﻝ ﮐﻨﻴﺪ

ﻻﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﮐﻮﺩﮎ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﻓﻘﻂ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﺎﻧﮑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺭﺷﺪ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ. ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺘﻘﻼﻟﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﮑﻲ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻮﻓﻘﻴﺘﻬﺎ ﻭ ﺷﮑﺴﺘﻬﺎﻱ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻴﺪ
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺑﺎ ﺷﮑﺴﺘﻬﺎ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺘﻬﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﺎﺭﻫﺎﻱ ﺑﻌﺪﻱ ﺩﺭ ﮐﻮﺩﮎ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻧﺮﻭﺩ. ﺑﺰﺭﮒ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻨﻔﻲ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﮑﺴﺖ ﻫﻴﭻ ﮐﺪﺍﻡ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺗﺎﻥ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻭﺭﺯﺷﻲ ﻣﺪﺍﻝ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺟﻠﻮﻩ ﻧﺪﻫﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﻣﺪﺍﻝ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﺷﺪﻳﺪﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺷﻲ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻬﻢ ﺗﻠﻘﻲ ﻧﮑﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺯ ﺗﻼﺵ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻴﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ، ﺷﮑﺴﺖ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺩﺭ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺣﺎﺋﺰ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ.ﻱ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﮐﻮﺩﮎ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﻴﺪ ﺻﺤﺒﺘﻬﺎﻳﺶ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﻮﺩ، ﺗﻤﺎﺱ ﭼﺸﻤﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩﻥ ﮐﺎﺭﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺻﺤﺒﺖ ﺑﺎ ﮐﻮﺩﮎ، ﺑﻪ ﻭﻱ ﻣﻲ ﻓﻬﻤﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺣ
ﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﻭﻱ ﺍﺭﺯﺵ ﻗﺎﺋﻠﻴﺪ ﻭ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. ﻟﺤﻦ ﺻﺤﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮﺩﺑﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺍﻻﻣﮑﺎﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭﻱ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺩﺏ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺩﺏ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻮﺩﺑﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺣﺘﻲ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺸﻢ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺻﺤﻴﺤﻲ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺧﻴﻠﻲ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻴﺪ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ ﺗﻮ ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻱ ﻭ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﺖ ﻋﺼﺒﺎﻧﻴﻢ ﻭﻟﻲ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻧﮑﻨﻴﺪ. ﻭﻋﻆ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺍﺧﻼﻗﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﮑﺎﺭ ﺑﺮﻳﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﻧﮕﻬﺪﺍﺷﺘﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ، ﻣﻔﻴﺪ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *